Naujienos
Lietuvos advokatūra: Finansų ministerijos susitikimai su visuomene tebuvo tik parodomoji akcija?
2023 05 11Finansų ministerijos „pataisytame“ mokesčių reformos projekte – atlikti tik kosmetiniai pataisymai, kurie nelemia jokių bent kiek rimtesnių pakeitimų, teigia Lietuvos advokatūros atstovai. Jų nuomone, netgi nėra aišku į kokius konkrečius pateiktus įvairiausių organizacijų, institucijų ar asociacijų siūlymus projekto rengėjai iš esmės atsižvelgė ir jais remiantis projektas buvo pataisytas. Pasak Advokatūros atstovų, manytina, kad projekto kūrėjai tik deklaratyviai pažymėjo, jog gauti pasiūlymai buvo įvertinti, o susitikimai su visuomene tebuvo apsimestinė parodomoji akcija, kuri buvo būtina, siekiant išlaikyti „derinimo“ su visuomene procedūras.
Finansų ministerija pirmadienį pristatydama jų vertinimu „pakoreguotą“ mokesčių reformos projektą teigė, kad švelnina ankstesnį mokesčių reformos projektą. Visgi panagrinėjus pirmadienį gautą projektą tiek ekonomistų, tiek teisės ekspertų nuomonės sutampa – naujais pataisymais įnešama tik dar daugiau painiavos, neaiškumo ir neužtikrintumo.
Advokatų tarybos pirmininko Mindaugo Kukaičio teigimu, vėl yra slepiama ar nutylima, kokie iš tiesų pakitimai lauks visų individualia veikla užsiimančių gyventojų Lietuvoje, jeigu naujasis mokesčių po reformos projektas ir po pataisymų būtų priimtas toks, koks buvo pristatytas pirmadienį Vyriausybėje.
„Toks įspūdis, kad patys projekto rengėjai nežino, kokio galutinio tikslo nori pasiekti. Jeigu pradiniame Finansų ministerijos aiškinamajame rašte buvo teigiama, kad individuali veikla nėra tapati darbo santykiams, o artima verslo vykdymui, tai „pakoreguotame“ rašte jau kalbama, kad darbo santykiai turi būti apmokestinami panašiai kaip individuali veikla, t. y. mokestinė našta neturėtų reikšmingai skirtis, kai vykdomos veiklos savo esme itin artimos“, - pažymėjo M. Kukaitis.
Visgi esminė siūlomo projekto problema, kad nėra atliktas tokių pakeitimų realus, o ne formalus poveikio vertinimas. Neskaičiuotas realus neigiamų pasekmių, kurios yra neišvengiamos, mastas, neatlikta detali bent paskutiniųjų trijų metų (2020-2022 m.) gaunamų pajamų pokyčių analizė. Projektas neatitinka Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, nepaisoma esminių Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų, taikomų teisėkūros procese.
„Padarytos nuolaidos neva mažiausiai uždirbantiems iš individualios veiklos – esmės nekeičia. Vis tiek naujoji mokesčių reforma, mūsų vertinimu, paveiks apie 85 proc. individualia veikla besiverčiančius gyventojus. Pavyzdžiui, jau vien dėl trečdaliu mažinamų sąnaudų, kurias leidžiama atskaityti, taip vadinamų prezumpcinių sąnaudų. O juk esamas prezumpcinių sąnaudų tarifas savo laiku buvo įvestas, siekiant paskatinti asmenis skaidriai vykdyti veiklą, supaprastinti apskaitą ir administracinę naštą tiek asmenims, tiek ir VMI. Pastarieji poreikiai niekur nedingsta ir jie nesikeičia. Priešingai, patogi apmokestinimo sistema pritraukė daug mobilių užsienio piliečių vykdyti veiklą Lietuvoje. Panaikinus šią individualios veiklos apmokestinimo tvarką, be padidinto šešėlio ir administracinės naštos gausime ir protingų, gerai uždirbančių ir mobilių asmenų nutekėjimą į kitas šalis. Džiugu, kad dėl GPM apmokestinimo tarifo buvo pakelta kertelė, t. y. jis bus taikomas 35 tūkst. per metus uždirbantiems, tačiau ir ji yra nepakankama nevaldomos infliacijos, sąlygomis. Mes siūlėme apmokestinimą keisti tik nuo pasiektos PVM ribos, - sakė M. Kukaitis. - Prašome LR Vyriausybės, kol kas nesvarstyti šių projektų Vyriausybės pasitarime ir posėdyje bei kviečiame surengti atskirą susitikimą su suinteresuotų organizacijų atstovais bei įsiklausyti į jų teikiamus pasiūlymus, kad jie būtų išgirsti“.
Lietuvos advokatūros siųstame rašte Ministrei Pirmininkei Ingridai Šimonytei siūloma individualios veiklos ir iš darbo santykių gautų pajamų apmokestinimo sulyginimą laikyti objektyviai nepateisinamu; nepritarti pakeitimams dėl leidžiamų atskaitymų be dokumentų dydžio mažinimo; ribos, nuo kurios taikomas maksimalus GPM tarifas mažinimo, skaičiuojant pelno mokesčio bazę VSD ir PSD įmokų pripažinimui neleidžiamais atskaitymais; nepritarti siūlomam papildomo pajamų mokesčio tarifo įvedimui bei individualios veiklos pajamų apmokestinimui taikomo pajamų mokesčio tarifo didinimui iki 20 proc.; nepritarti siūlomam vidutinio darbo užmokesčio (VDU) ribos didinimui individualios veiklos pajamoms.